søndag den 28. juni 2009

Det alvorlige hjørne

Så blev Lillebror student og fejret på behørig vis.

På vej hjem i bilen blev jeg overmandet af en tilstand jeg tror de fleste mennesker kender. Den, hvor man tænker en tanke som leder til den næste etc. etc indtil det man befinder sig et helt andet sted end i begyndelsen.
Således hørte vi Nova.fm i radioen, der spillede Celina Ree med Når Du Rør Ved Mig. Når jeg hører den sang kommer jeg til at tænke på 18-årige poptøser. Dont ask why. Derfor var det næste naturlige skridt i tankerækken selvfølgelig denne unge kvinde, der døde en tragisk død. Og så var det at rædslen slog ned i mig. Tænk, hvis det var min lillebror. Han har dristet sig til at få et kørekort og det hjælper absolut ikke. Inde under solbrillerne begyndte tårerne at trille ned.

Jeg tror de fleste er bange for at miste nogen tæt på, eksempelvis forældre eller søskende, og børn for dem der har den slags.
Jeg synes naturligvis også det *trods alt* ville være en katastrofe, hvis mine forældre, Journalisten, min søster eller hendes børn pludselig døde utidigt eller skulle få en uhelbredelig sygdom. Men min største skræk i livet er at miste min bror. En langt stærkere følelse end hvis jeg skulle miste nogle andre familiemedlemmer. Hvorfor det forholder sig sådan ved jeg ikke.

Måske er det fordi han er min lillebror i allerbogstaveligste forstand. Jeg er 7½ år ældre end ham. Mine forældre har ikke haft det store held med at få børn efter planen, så derfor er der 6 år mellem min søster og jeg, og således 13 år mellem min søster og bror. Min søster flyttede derfor hjemmefra da min lillebror kun var 5 år og så hang vi jo på hinanden. Som storesøsteren, der jo snildt lige kunne aflaste min mor, brugte jeg mangt en eftermiddag på at hente ham først i børnehaven og senere i fritidsordningen.
Det var mig, der hjalp ham til at lære at læse, da min mor havde mistet tålmodigheden og nægtede at acceptere at han havde lidt svært ved det. Jeg har automatisk kæmpet en kamp for at han ikke skulle døje med de samme forventninger og krav fra vores mor, som min søster og jeg kæmpede med.
Eksempelvis fik jeg gennemtrumfet at knægten selv måtte bestemme om han ville på gymnasiet eller ej. Det valg fik vi andre ikke, sådan var det jo bare.
Jeg elsker at tilbringe tid med min lillebror og gør alt hvad jeg kan for at få ham til at komme herned på ferie når han har tid. Så tager vi ud og fisker, laver mad sammen og ser plathumorfilm eller spiller Trivial Persuit.
Engang i mellem bliver jeg ringet op og får følgende besked:
"AAAAARRRRGH mor driver mig til vanvid!!"
Og så får jeg alle historierne og så sladrer vi lidt om det.

Vores yndlingsdiciplin er at tage stygt pis på vores mor.

søndag den 21. juni 2009

Hvæsende Hyundai

Det kan godt være det er morfaragtigt at høre P4, men det er satme god stil at de spiller "Voldsom Volvo" når vi fræser afsted på motorvejen.

Vi fik begge trang til at stritte med lillefingeren, mens vi råbte "Fuck!"

lørdag den 20. juni 2009

Party uartig

I går aftes var vi til fest hos en journalist, der forleden blev færdiguddannet og det skulle naturligvis fejres på behørig vis. Det var det sædvanlige slæng der kom og det lignede en fest som de plejer at være, når vi er sammen med dem.
Vi får noget god mad at spise, værten er madglad og synes brødrene Price har lavet noget af det bedste TV, der findes, så han laver altid et eller andet lækkert. Så drikker vi en masse rødvin og i løbet af aftenen forsvinder det par, hvor manden ligger voldsomt under tøflen og konen *hun er altså koneagtig selvom hun kun er 25* bliver sur fordi manden har drukket øl og begynder at more sig. Derudover er der altid et antal, der skal på arbejde den efterfølgende dag og de fordufter naturligvis også. Vi andre drikker os så i et hul og dingler hjem i seng i løbet af morgenen. Sådan er det hver gang. I går var ingen undtagelse.

Og alligevel tog festen på et tidspunkt en drejning jeg ikke havde set komme.
Der er rygeforbud indenfor og derfor var der naturligvis en vis trafik ud på trappen. Jeg holdt op med at ryge for to år siden, men når jeg bliver tilpas fuld begynder jeg altid at smøge den. På et tidspunkt lagde jeg mærke til at værten samt to af pigerne stod og morede sig udenfor og var inde og hente nogle poser, så jeg blev nysgerrig og gik ud for at se, hvad der foregik.
Det viste sig at de var kommet i tanke om at lege isterningeleg. Den leg hvor en person tager en isterning i munden og så skal den overføres i mellem de implicerede ved at råsnave naturligvis. Totalt gymnasieagtigt. Jeg har aldrig kysset en pige før, selvom jeg altid har været lidt pigeglad. Har ikke rigtig fået gjort noget ved det. Så det var jo en oplagt mulighed og inden jeg fik set mig om var jeg blandet godt ind i legen og delte masser af mundvand med dem alle tre.
Og her var ikke tale om tantekys.

Midt i det hele kom en af de andre fyre i selskabet, som er nabo til værten, ud på trappen for at gå hjem og sove. Han er ikke typen, der vælter sig i damer og lægger heller ikke skjul på at han stadig er jomfru. Den ene af pigerne spurgte om ikke han skulle være med og gav en prøve på, hvad spillet gik ud på. Og man skulle synes at det var enhver fyrs drøm at få lov til at glo på at tre piger grådigt svælgede i hinanden, men nej. Det kunne han slet ikke overskue. "Ej, nu går jeg altså hjem", sagde han lettere panisk og skyndte sig ind til sig selv. Værten stillede sig også aldeles uforstående over for den beslutning. Han havde absolut intet imod at være midt i det hele, især da isterningen efterhånden blot var en mindre detalje, der gik længere tid inden isterningen blev overført og kyssene blev mere og mere hede. Og han havde absolut heller ikke noget imod selv få lov til kysse på tre piger.
Indenfor sad det øvrige selskab som faktisk kun bestod af en pige og så Journalisten som efterfølgende har bandet voldsomt over at han ikke er ryger og således gik glip af det hele.

Jeg ser allerede frem til der er ringriderfest i Aabenraa.

lørdag den 13. juni 2009

Jeg beklager

Hermed en offentlig undskyldning til mine fødder.

Da jeg startede på det nye job vidste jeg godt, at jeg skulle stå på min fødder 10 timer om dagen. Det skal nok gå, tænkte jeg og trak i mine slidte kondisko, der har en sål som et stykke pap. Det gik da også nogenlunde den første uge. I forvejen hæver mine fødder altid om aftenen, men med arbejdsbelastningen lagt oveni mindede jeg mest om en massageedderkop med knap så mange ben. Men når jeg havde siddet med fødderne oppe et par timer efter fyraften, kunne jeg da gå rimelig pænt, så det var intet problem *host*.

Da jeg så forleden morgen vågnede op og stadig havde ondt i fødderne fra dagen før, var gode dyr rådne og jeg måtte finde på noget, hvis jeg ikke skulle risikere amputation.
Ned i skokassen og tjekke om ikke jeg stadig havde de sandaler, jeg engang købte i forbindelse med en storbyferie. Ikke særlig kønne sko, men fantastiske hvis man f.x skal gå langt.
Dem havde jeg stadig og jeg mødte glad op på arbejde igår og havde en rar fodfornemmelse da jeg kom hjem igen. Alle mine problemer er løst, tænkte jeg.

Det jeg ikke lige havde tænkt over var, at jeg købte de sko for sjus ni år siden. Dette hævnede sig således i morges, en halv time efter jeg var mødt. Det yderste lag hæl på den ene sko faldt simpelthen af og efterlod et ret stort hul ind til den tynde sål op mod fødderne. Nå, men da jeg havde vænnet mig til den lidt mærkelige fornemmelse af at tabe sin fod gennem et hul i skoen gik det egentlig ok. Og så var det at det samme skete med den anden sko. Fuldstændig slidt ned var de.

Nu skal jeg så vurdere om de trods alt er gangbare eller om jeg skal bide i det sure æble og kaste mønter efter et par sko beregnet til dette midlertidige job.



torsdag den 11. juni 2009

Bagværksrelaterede problematikker

Nu har jeg så været ansat i det nye job i godt to uger og det er absolut ikke kedeligt.
I bageriet findes der Den Store Bager *han er temmelig tyk* samt hans søn, Den Lille Bager. Det er Den Lille Bager, der styrer den daglige drift af bageriet.
Efter jeg havde været der i ca. 5 mins fik jeg en mistanke om at en af de andre piger dusker Den Lille Bager. Og ganske rigtigt, de har netop købt hus sammen. Og det er jo godt nok for dem. Man skulle jo så tro at når man har sin kæreste ansat i sit firma ville man forvente at hun var et godt eksempel for de andre piger. Men sådanne ambitioner har han tydeligvis ikke på hendes vegne. I hvert fald gør hun præcis som det passer hende og hvornår det passer hende. Den første dag jeg var der, lod hun mig stå alene i butikken på et tidspunkt for at drikke kaffe og spise flødekager ude bagved, mens hun snakkede med Den Lille Bager i telefonen for femte gang.
Hun betragter sine arbejdstider som vejledende og laver dem blot om så de passer ind i hendes planer. Således blev jeg igår sidst på dagen ringet op fordi hun havde lavet en drastisk ændring i min arbejdstid idag. Det havde hun bare lige glemt at fortælle mig. Heldigvis kan Den Store Bager ikke tie stille, så inden længe havde jeg klemt ud af ham at hun var, sammen med Den Lille Bager, til tøjmesse i Herning...! Det var hun åbenbart lige kommet i tanke om at hun skulle.
En af de andre piger kunne fortælle mig at det er meget normalt, at hun også tilpasser vores andres arbejdsplaner efter hendes hoved.
Derudover måtte jeg undskylde overfor nogle kunder som Den Lille Bager havde lovet at bage nogle glutenfri kager til, men som han ikke havde nået at bage fordi han skulle til den der messe.
Det er vel ikke nødvendigt at nævne at stemningen er temmelig dyster blandt de andre piger?
Den Store Bager har ikke styr på mange ting og derfor ser man tit ham give en af pigerne besked på at pakke nogle ting til en af de andre bagerfilialer og så se en anden pige løbe bagefter og pakke det hele ud igen, fordi det allerede er blevet pakket én gang.
Der er også den midaldrende ekspedient, der SNAKKER. Jeg er bekendt med alt omkring hendes privatliv og det er kunderne i øvrigt også. Hvad enten de har lyst til at høre om hendes spådomme vedr. hendes datters tredje barns fødselsvægt eller ej.

De fleste af mine kolleger synes det er synd for mig, at jeg ikke kan få det fede job og derfor må arbejde deroppe.

mandag den 8. juni 2009

Virkeligheden igen

Virkeligheden kommer ofte på besøg for tiden. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal synes om dét.

Jeg har et rigtig godt vennepar, der går langt tilbage. En brasiliansk pige, gift med en dansk mand. Vi var naboer i 5 år, da jeg boede i Århus og de er flyttet med til det sydlige Danmark så vi blot bor 1,5 km fra hinanden.
Jeg var med til fødslen af deres første dreng og nu er hun gravid igen med barn nr. 2, en pige.
Jeg var egentlig inviteret med til fødslen denne gang også, men hendes mor kommer herover fra Brasilien og skal være med i stedet for, hvilket jeg synes er glimrende. Det er meget sjældent hun ser sin familie.
Eller dvs. sådan bliver det ikke alligevel.
Igår ringede hun mig op for at fortælle mig, at hendes vand er gået og de forventer hun føder inden for ganske få dage.

Efter planen skal hun først føde om 12 uger.