Viser opslag med etiketten Århus. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Århus. Vis alle opslag

torsdag den 17. september 2009

En side af to sager

Jeg oplevede noget nyt idag.

Jeg tog imod en folder på gaden idag, der hed "Kvinden i Islam". Jeg har aldrig før oplevet at få islamistiske skriverier udleveret. Det plejer altid at være Jehovas vidner. En overgang, i Århus, stødte jeg faktisk så regelmæssigt på dem, at jeg havde dem mistænkt for at udse mig særligt som offer *lidt paranoia kan man jo altid have*. Jeg fik sjældent besøg af dem ved døren, det var altid på gaden. Altid i jakkesæt og med navneskilte med skriften "Ældste"+ navn. Hvis jeg havde tid tog jeg gerne en rask lille diskussion med dem. Jeg er udpræget tilhænger af videnskab som forklaring på vores oprindelse. Ikke at jeg nødvendigvis tror at vores nuværende billede, darwinismen eksempelvis, er den absolutte sandhed, men jeg tror bestemt ikke på at vi er kommet til verden på den måde man kan læse i forskellige oldgamle bøger. Derfor lagde jeg aldrig fingrene i mellem, når jeg diskuterede med dem og de fleste opgav da også at omvende mig. Et par meget vedholdende unge mænd var dog ret sikre på at de kunne få mig oplyst og foreslog at komme hjem til mig og sammen kunne vi læse lidt Bibel og sådan. Det var sådan set intet problem, såfremt de samtidig lige gad bladre lidt i de evolutionsbøger jeg havde på hylden pga. mit biologistudium. Det havde de mærkeligt nok ikke lyst til, så den kaffedate blev ikke til noget.
Pudsigt nok har jeg ikke set skyggen af dem siden jeg en dag blev stoppet foran sexbutikken i Banegårdsgade i Århus, men afslog at snakke med den unge mand *som i forvejen så meget usikker ud* for jeg skulle altså lige ind i sexbutikken og hente noget.

Nå, men den der islamiske folder tog jeg med mig og gav mig til at læse i den. Den starter ud med "Meget er blevet sagt om kvinden i Islam, men mest af folk som ved meget lidt om Islam". Sådan, tænkte jeg. Lige på og hårdt, det er det der fungerer bedst.
Folderens budskab er meget tydeligt at gøre opmærksom på at kvinder ikke bliver undertrykt af Islam og den er udgivet af Islamisk Trossamfund, sikkert i kølvandet på alt det ballade med tærklæder og burkaer osv.
Men de begår lidt den samme fejl som Jehovas vidner gjorde *selvom det naturligvis er en ret anden situation*, som gør det lidt svært for mig at sætte mig ind i det. De går ud fra at jeg, som læser, er et lige så religiøst menneske som dem selv.
De sammenligner bl.a. med kristendommen, jødedommen og katolicismen som argument for at kvinderne er bedre stillet i Islam. Eksempelvis påpeger de Evas status som ond fristerinde, ansvarlig for Adams fald. I mit hoved er Adam og Eva sådan set fiktive personer og derfor ret ligegyldige.
De henviser til ex. katolicismen ved at påpege at nonner også dækker sig helt til med slør og alting og anses med respekt i modsætning til de muslimske kvinder, der betragtes som værende undertrykte. Der er bare lige den forskel at nonner udgør en meget lille andel af det samlede katolske samfund og det er derfor ikke en almindelig forekomst sådan som sløret er for muslimerne.
I folderen er der citeret adskillige udemærkede passager fra Koranen og den kommer med en masse gode argumenter i forhold til ægteskab, uddannelse, moderskab etc. Jeg synes i bund og grund der gøres et ganske fint forsøg på bringe lys over de åbenbart misforståede forhold, men jeg synes nu stadig det er uheldigt at den nuværende tilstand for kvinder i islam meget ofte sammenlignes med situationer i vesten som ikke er nutidige. Der bruges bl.a. et eksempel, hvor det påpeges at muslimske kvinder beholder deres eget navn når de giftes i modsætning til de vestlige kvinder som får manden navn fordi kvinderne i gamle dage blev manden ejendom ved ægteskab. Det er meget fint, men sådan er det jo ikke mere. Det er jo ren tradition og kvinderne kan jo beholde deres navne, hvis de vil.
I forbindelse med polygami henviser de til det gamle testamente, hvor polygami åbenbart var normalt for profeterne og derfor bør jøderne og de kristne ikke kritisere islam for at tillade polygami. Igen kan jeg ikke rigtig se hvad det har med nutiden at gøre. Men der hvor jeg synes det for alvor kniber med argumenterne er den følgende passage, hvor der står "Selv Jesus kritiserede aldrig den jødiske lov for polygami og var derfor enig i den."
Nå. Vil det så også sige at Morlille rent faktisk er en sten?
Jeg synes det var en interessant folder at læse og jeg synes det er en rigtig god ide at forsøge at udbrede budskabet på denne måde. Jeg synes at argumentationen mange gange var ret god og tankevækkende, men andre gange helt ude i hampen og ikke gavnende for budskabet. Men jeg er jo også en person, der ikke er tilhænger af at man indretter sin levevis slavisk efter gamle skrifter skrevet i en længst svunden tid.

Måske havde det hjulpet, hvis folderen var blevet uddelt af en kvinde.

onsdag den 12. august 2009

Savn

Jeg troede aldrig, jeg skulle komme til dette punkt. Men jeg savner faktisk Århus lidt.
Nu er det et år siden jeg flyttede væk fra Århus, efter at have boet der hele mit liv.
Jeg glædede mig som et lille barn til at slippe væk. Jeg var blevet træt af byen og trængte til at se noget nyt. Der var ikke flere hjørner i Århus, jeg ikke havde været i. Så det var skønt at komme til en ny by. Det var fedt at bo 400 meter fra gågade og banegård og stadig have penge til andet end husleje (Det er i øvrigt stadig fedt).
Jeg elsker at myldretiden her er det samme som trafikken i Århus på en kedelig tirsdag formiddag. Jeg synes det er skønt, at jeg ved at køre 20 mins i enhver retning kommer til en ny by. I Århus kommer man bare til et andet storcenter. Jeg elsker at jeg ikke længere bor op ad Ringvejen og at jeg ikke har kørt i bus siden jeg flyttede fordi det ikke er nødvendigt. Jeg kan gå eller, i værste fald, cykle til hvad som helst.

Men jeg er begyndt at savne "det gamle".
At have adgang til stor set alle slags butikker uden at skulle køre udenbys.
At kunne gå en tur på Nordre Kirkegård og besøge min mormor når jeg lige har lyst.
Jeg savner min italiensklærer og savner at bo i en by, hvor der er så mange mennesker at det er muligt at komme på et ordentligt undervisningshold. Havde meldt mig til et hernede, men vi var kun tre tilmeldte, så det blev aflyst. Alternativet var at køre til Fredericia og have Bengt Burg som underviser på et alt for nemt hold. *Bengt Burg, for helvede!*
På trods af at jeg nu bor sølle 1 km fra det ene af de to fitnesscentre, jeg er medlem af, savner jeg mine gamle centre. Særligt savner jeg at combatte hos Linda. Jeg har forsøgt mig hernede, men det er bare ikke det samme, når der står en afbleget skrigedukke med overfarvede øjenbryn og råber af mig. I stedet for at være sjovt som "i gamle dage", er det bare irriterende.

Til gengæld har jeg det helt fint med at være på så lang afstand af De Gamle, at min mor ikke bare lige kan komme forbi på vej hjem fra arbejde.

onsdag den 13. maj 2009

Taktisk kommando på job

Nu har der været dødt på jobmarkedet i månedsvis. Og hvad sker der så?
En jobsamtale med jobtilbud hos et firma uden for mit fagområde, samt en samtale på baggrund af en uopfordret ansøgning hos et andet fagrelevant firma. På den samme uge. Og her gik jeg ellers og troede at det var spild af tid at sende uopfordrede ansøgninger.
Det er typisk. Så nu skal jeg til at tænke kreativt.
På den ene side tager jeg naturligvis imod jobtilbuddet med kyshånd. Men samtalen hos det "rigtige" firma gik bare supergodt, så jeg vil jo helst liiige høre hvad de kommer frem til. Så i mellemtiden skal jeg så forsøge at trække den så meget som muligt hos det første firma, så jeg er sikker på at have det i baghånden hvis det bliver No-Go fra de andre.

Jeg havde sendt tre andre uopfordrede ansøgninger pr. brev (skal jo prøve lidt nyt engang i mellem). Einstien her er dog lidt rusten ud i det postmanuelle, så derfor har jeg nu fået en regning på 36.75 kr. fordi jeg ikke lige havde læst den paragraf der skelner mellem almindeligt brev og storbrev. Jeg havde således betalt 5.50 kr. pr. brev og der skulle have været 6,50 kr. på hver. Det morsomme ved det brev var (udover at der var et gebyr på 27,- for at opkræve 3,-), at det var sendt til min gamle adresse i Århus, som jeg flyttede fra i august sidste år. Så gik jeg ind på e-posthuset for at se om de virkelig kunne være de eneste mennesker på kloden der ikke havde opdaget at jeg var flyttet. Jeg meldte sådan set flytning på deres hjemmeside i sin tid. Men nej, de havde min nuværende adresse og alting. Så hvordan i alverden de er kommet i tanke om at sende brevet til Århus først, er en gåde.

Jeg kan godt forstå at posten kan blive forsinket, hvis de insisterer på at sende den rundt i landet på den måde.

mandag den 9. februar 2009

Du ved du er fra Århus når...

Jeg er født og opvokset i Århus, men flyttede til sydligere himmelstrøg for et halvt års tid siden. For nylig var jeg ved bageren i Kolding:
Mig: "Jeg får to smurte håndværkere"

Lille 15-årig bagerekspedientpige: "Ja tak, ellers andet?"

Mig:"Ja, jeg skal også lige ha' en trøffel"

Lille 15-årig bagerekspedientpige med desorienteret blik i øjnene:"..."

Lille 15-årig bagerekspedientpige vender sig om mod rækkerne med kager og peger lidt løst rundt på forskellige kager og kigger så ufatteligt bedende på mig: "Øøøøøhhhh...."

Mig, for hvem der lige er gået en prås op: "Nåh ja undskyld, jeg vil gerne have en romkugle.."


Ekspedienten smiler til fnisende ældre mand bag mig mens hun skovler en trøffel ned i en pose. Det er anden gang jeg bliver til grin hos en bager..